Forstehjelp

Jobbsøk under Corona krisen

La oss begynne med det opplagte: måten du finner deg jobb på fremover ser veldig annerledes ut enn før Corona utbruddet. Det hjelper at den digital teknologien gjør det mulig å drive med aktivt jobbsøk uten å møte et annet menneske fysisk.

Her er praktiske tips for å hjelpe deg som jobbsøker med å gjøre forberedelser og gjennomføring av videomøter på skjerm mer meningsfylte og interessante, når du skal skaffe deg ny jobb.

Er du arbeidssøker på NAV etter permittering? Legg inn aktivt jobbsøk i din aktivitetsplan. Mange har behov for din arbeidskapasitet under denne krisen for å holde hjulene i gang.

Den nye realiteten er at noen bransjer ikke trenger flere ressurser under den pågående krisen, mens andre som helsesektoren har et enormt behov for flinke hender og hoder på mange fagfelt. Søk opp helseforetakenes nettsider og meld deg til tjeneste.

Det er også stor etterspørsel hos frakt- og leveringsselskaper, hjemlevering, matbutikker, rengjøring, hjemmehjelp, helsesektoren, online læring, møte- og kommunikasjonsselskaper og en rekke andre
samfunnskritiske tjenester.

Det er ingen vits i å sitte og vente på at markedet skal ta seg opp, det vil ta lang tid. Så du bør prøve å være relevant i en hverdag som er snudd helt på hodet.

I disse tider vil det bli mye innovasjon og kreativitet fra småbedriftene for å finne løsninger på de utfordringene vi alle og samfunnet står i. Nye jobbmuligheter vil dukke opp og flere vil være aktuelle for innsats fra ditt hjemmekontor eller innenfor bransjer som er nye for deg.

1. Videomøter er vanskelig fordi de skal være det

En god jobbsøkersamtale via et videomøte handler ikke om enkel utveksling av informasjon: spørsmålet er ikke rett frem – har du en ledig jobb til meg?

De gode jobbsøkersamtalene skjerm-til-skjerm dreier seg om enhver utveksling som inkluderer nyanse og mulighet for misforståelser. Har du lært deg å dele skjerm, kan du vise dokumenter, bilder osv med den/de som kanskje blir din nye arbeidsgiver? Grunnen til at gode videobaserte samtaler kan åpne dører og gi deg jobb raskt, er at de inneholder to av de tre pilarene i analog menneskelig kommunikasjon: ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Altså ikke sitt som en liten prikk i bakgrunnen når du gjennomfører et videomøte. Vær litt livlig, vis noe med hendene, vis frem noe du er stolt av osv. Du har fantastiske muligheter for å bli husket!

2. Epost, sms og telefon er en forrett, ikke hovedretten
E-post og en innledende telefonsamtale bør være småprat som fører til større, bedre samtaler over video. Ikke kjør hele din presentasjon og selg deg inn gjennom en epost eller på telefon. Dette er flotte verktøy for å starte samtaleprosessen og koblingen, men ingenting erstatter de gode gamle møtene der mennesker snakker ansikt til ansikt – nå konvertert til videomøter og skjerm-til-skjerm samtaler.

Epost og telefon gir oss en “falsk” følelse av nærhet. Det kan virke som om en telefonsamtale bringer oss nærmere nye jobbmuligheter, men det er ofte kun en illusjon. Du er helt avhengig av å få koblet deg opp og presentert deg gjennom et videomøte.

3. Du må godta at epost og telefon har begrensninger
Det er noen ting vi kan gjøre for å unngå feilkommunikasjon og åpen dialog i forkant av et videomøte: Den beste skjerm-til-skjerm samtalen er mellom personer som aksepterer begrensningene på plattformen og forsøker ikke å formidle følelser eller nyanser. Det å bruke lange eposter med en hel avhandling om deg selv før en komplisert jobbsamtale er veldig problematisk. Den du skal snakke klarer ganske sikkert ikke fordøye alt sammen. Avtal et videomøte!

4. Teknologi skaper nye utfordringer
En av de største endringene i dag er at både jobbsøkere og arbeidsgivere har en tendens til å feile stort.  Dette kan variere fra å sende intetsigende autosvar på jobbsøknader til og ikke få svar i det hele tatt. Jobbsøkere kan bombardere arbeidsgivere med e-post hele døgnet med spørsmål om jobb, hva som skjer med stillingen de søkte på for 6 uker siden. Følg spillereglene og ikke mas på arbeidsgiver.

Video mote

Ditt viktigste videomøte
Nå har du avtalt et videomøte og har dine spørsmål klare for å høre om arbeidsplassens fokusområder og behov, eventuelle nye jobbmuligheter som vil dukke opp fremover osv. Videomøtet foregår med et annet menneske ansikt til ansikt, og under får du våre beste tips for å gjøre gjennomføring litt enklere.

1. Å ha en god videosamtale er såre enkelt
Innsikten er kort og enkel: god samtale er bygget på å forstå hva noen fortalte deg, og sørg for at du forstår og lærer noe fra den andre personen. Voila, du vet hvordan du skal ha en god samtale!

2. Smal talk er ikke sløsing med tid
I motsetning til hva du tror, det er en feil å tenke at smal talk ikke er verdt innsatsen. Småprat er ment å hjelpe oss med å finne felles grunnlag og etablere forpliktelser. Sliter du litt med småprat kan du trene. Test ut videomøter med noen du kjenner, de er gode på å være vennlige og lydhøre. Det å bli god på small talk på videomøter er gull verdt.

3. Hvordan avslutte et videomøte
Gjør det klart at du setter pris på personens tid, spesielt hvis de har vært åpne eller ærlige med deg og du har fått mange nyttige tips. Kanskje har de gitt deg flere navn du kan kontakte. Blir dere enige om å ringes om 14 dager, hold avtalen!

Det å få til god kommunikasjon som jobbsøker er noe de fleste sliter med. Det er ikke så mye som skal til for å få bedre videosamtaler med nettverket ditt og nye arbeidsgivere.

  • Har du problemer med å ordlegge deg skriftlig med en epost er det enkle tipset – ta opp telefonen og avtal et videomøte!

Som jobbsøker har du et hav av digitale muligheter til å kommunisere godt og komme i posisjon. Det å snakke, lese ansiktsuttrykk og kroppsspråk er noe alle kan. De gode digitale videoverktøyene, er nesten likt kommunikasjon ansikt til ansikt.

Masse lykke til videre!