HVA KOMMUNISERER DU Cut

Kroppen din skriker

Målet ditt er å få oppmerksomhet hos nye arbeidsgivere, slik at de kan vurdere om du er rett person hos dem. Du kan imidlertid i din iver etter å selge deg inn, glemme hvor mye du samtidig kommuniserer gjennom kroppsspråk, gester, stemmeleie og hvor fort du snakker. Selv når du ikke sier noen ting, kommuniserer du.

Det du har på deg av klær, hårstil, sminke, smykker, ringer og klokker kommuniserer noe om deg. Tar du på deg en dress er det «power dressing» og kan bli oppfattet som du er usikker på ditt ståsted. Erfaringsmessig er det at jo strammere og penere du kler deg, kan klesplaggene hinte om at du ønsker å kompensere for en mulig indre utrygghet.

Lær mer: Våre beste tips til hvordan du avtaler møter.

En stram kleskode kommuniserer noe om deg. For noen av arbeidsgiverne skaper kanskje oppdresset stil tillit, for andre en avstand. Tenk litt på hva du pleier å ha på deg i møter med nye arbeidsgivere.

Det meste av vår erfaring er subjektiv, all oppfattelse av andre er en tolkning. Når du skal gi et bra inntrykk og være deg selv, kan du tenke på at de du treffer og snakker med, skaper sine egne virkelighetsopplevelser.

Det finnes ingen objektiv sannhet eller ett riktig svar. Om du kroppen din skriker høyt når du går inn i et møte, kan du oppleve at andre oppfatter deg anderledes enn slik du faktisk er.

Når du også tenker gjennom dette i forkant av viktige jobbmøter og intervjuer, er det lettere for deg å forstå at uansett hva du formidler, gjennom å snakke eller ikke-verbalt, vil du aldri kunne være helt sikker på hvordan ditt etterlatte inntrykk faktisk er.

Det å skaffe seg jobb i dag krever noe ekstra av deg og det må du være bevisst. Om du har mistet jobben, står i fare for å miste den, ønsker å bytte jobb, har vært arbeidssøker lenge eller skal inn i arbeid etter et opphold, er veien frem til ny jobb en rik kilde til læring for deg og dine nærmeste.

Å kunne sjonglere mange oppgaver i møte med arbeidsgivere på en naturlig måte krever en del trening og innsikt. Det viktigste er at du har mot til å kaste deg ut i det, gjøre det du mener er riktig for deg og heller tenke over dine opplevelser med nye arbeidsgivere i etterkant.